vineri, 28 decembrie 2012

The Shawshank Redemption {1994}

Avand in vedere ca deja numarul filmelor pe care le vad si pe care merita sa le vad a scazut dramatic ma vad nevoit sa ma intorc in timp si sa adaug la acest minunat blog umplut cu suflet, pasiune si timp si titlurile pe care le-am vazut cu multi ani in urma, inainte sa am blogul asta. Probabil o parere facuta de mine despre filmul asta exista pe undeva dar i-am pierdut urma si chiar daca exista e superflu.

L-am revazut aseara cu un grup fain de omuleti undeva pe la orele diminetii...l-am terminat la 4 pe tacute si cu ochii cat cepele pentru ca nu a reusit sa ne plictiseasca sau sa ne faca sa ne gandim la somn nici macar o secunda. Asta nu e tocmai o performanta de notat din partea filmului din cauza constructiei lui. Din cauza ca actiunea filmului se intinde pe 20 de ani, nu e tocmai greu sa introduci numai ce e interesant in cele doua ore cat are filmul...dar nu asta e important. Importanta a fost nuvela dupa care e facut scenariul..."Rita Hayworth and Shawshank Redemption" scrisa de Stephen King. Aceasta si cunostintele lui Frank Darabont despre constructia unui scenariu au rezultat in aceasta capodopera fara varsta.
Filmul nu e de o profunzime de nepatruns, nu are semnificatii ascunse sau simboluri greu de inteles. Tocmai de asta are o putere atat de mare asupra publicului. De asta e pe primul loc pe imdb, din cauza ca e placut din orice punct de vedere. Muzica e sublima, cel putin pentru mine scena cand vine autobuzul cu Andy la Shawshank si camera inconjoara de sus inchisoarea imi da de fiecare data piele de gaina si imi ofera o imagine si o amintire puternica. Tocmai din cauza ca e lipsit de profunzime si simplu, cu un mesaj iarasi simplu si puternic, face din acest film unul foarte placut cu un rezultat final o satisfactie deosebita...get busy livin' or get busy dyin'. Aceasta satisfactie vine si de la faptul ca Andy primeste in final ce spera orice spectator sa primeasca, dreptul sau la viata, la libertate...acest cuvant cu o putere nemarginita.
Nu stiu cine nu l-a mai vazut...filmul, ma refer. Poate numai pustime de sub 15 ani care stie numai de filme noi si ce e sub 2000 e cacat. E trist dar asta e. Eu m-am resemnat pentru ca atunci cand incerci sa recomanzi ceva bun esti automat ignorat de parca fortezi sa inghita filmul ala imediat. Oricum, faptul ca e pe primul loc pe imdb nu e decat reclama de calitate si o sa ajunga eventual si pustimea aia sa vada un film de calitate. Poate nu cel mai bun din istorie dar unul care cu siguranta merita vazut si care ne spune ceva puternic intr-un ambalaj usor de inteles.
Ce sa mai spun, Tim Robbins si Morgan Freeman fac o pereche excelenta pe marele ecran. Iar nararea lui Freeman e cireasa de pe tort. Nu numai ca are vocea lui placuta dar si ce spune, scenariul, e atat relevant, de clar incat ne regasim in cuvintele alea indiferent despre ce e vorba. Pentru ca in fond, am zis, e vorba despre libertate si conditia umana. Evident, il recomand...in caz ca nu l-ati vazut. Si daca nu l-ati vazut, imi pare rau pentru voi.
10/10

Un comentariu:

  1. Cred că am văzut "Închisoarea îngerilor" acum aproximativ 10 ani şi poate de asta nu l-am putut înţelege atât de bine, dar am văzut de curând "The Green Mile", film regizat tot de Frank Darabont şi mi-a plăcut foarte mult. Probabil o să revăd şi "Închisoarea îngerilor".

    RăspundețiȘtergere