duminică, 25 septembrie 2011

The Tree of Life {2011}

Acum realizez ca NU mi-a placut niciodata Terrence Malick. Filmele lui mi se par un testament despre cum nu trebuie sa faci un film ci cum trebuie sa faci un colaj de poze misto, reusite. Atat e filmul asta pentru mine. Nu e despre viata, e doar o familie americana din anii '50-'60 a caror poveste este partial comuna cu a altora...dar nu e "viata". Titlul e atat de pompos si up its own ass ca nici dupa mult timp nu il poti deslusi...adica ai putea, superficial, dar realizezi ca regizorul vrea sa ramai cu mult mai mult dupa un asemenea eveniment incat te simti inundat de idei si opinii despre ce vrea sa fie filmul asta incat ajungi sa te lasi pagubas ca nu pot fi toate bune.
Malick e regizor de regizor. Nu e regizor de cinema, e regizor care, oarecum la fel ca Lynch, incearca sa ascunda prin imagini foarte multe semnificatii. Dar in acelasi timp poate fi opusul lui Lynch in sensul ca imaginile simple spun o poveste simpla, atata timp cat o absorbi asa cum e. Partea a doua o accept, prima mi se pare ridicola. Ca regizor de actori mi se pare nedefinit, simtind ca actorii au fost lasati sa faca ce vor indrumati doar de cateva idei. Actorii si-au explorat propriul personaj care seamana cu cel de pe script si l-au desenat cum au dorit. De asta mi se par usor haotice si caricaturale desi asta a fost unul din aspectele principale ale filmului.
Apoi venea actingul. La scenele reale, nu stiu cati oameni chiar se comporta cum s-au comportat acestia. Eu nu tin minte sa fi fost chiar asa de urata copilaria mea in sensul ca faceam numai prostii cu ochi si miscari nefiresti...si am copilarit in fata blocului, nu singur in casa. Asadar, in general, comportamentul mi se pare nenatural, ciudat si mult prea misterios. O senzatie continua de discomfort te acapareaza in scenele din familie si nu numai, dar cred ca asta a fost dorit. Pana si copiii sunt dificil de descifrat...dar in fine.
Un film marca Malick in intregime cu imagini superbe, fara doar si poate, dar cu o poveste care nu prea avea nevoie de un asemenea fast vizual.
7/10

2 comentarii: