vineri, 19 martie 2010

Shutter Island {2010}

Insula Shutter e un loc plin de mister si enigme. Si una din aceste enigme trebuie rezolvate de personajul lui Leonardo DiCaprio, politistul Teddy Daniels cu un trecut intunecat in cel de'al doilea razboi mondial cand a facut parte din campania care a eliberat Dachau, un celebru lagar al nazistilor. Traumatizat de evenimentele petrecute acolo s-a ales cu o dependenta de alcool...insa a avut o sotie frumoasa (Michelle Williams), o slujba buna si nici un copil...sau...

Cu toate astea aici nu e vorba decat despre ceea ce vedem. Ceea ce este la suprafata. Superficialul. In acest caz, acesta are functia de a te induce in eroare...e simplu. Fiind un mister din start trebuie sa gandim cat se poate de obiectiv pentru ca nimic nu poate fi real, sau ceea ce percepem a fi. In mod evident trebuie sa privim la personajul principal si dramele pe care le constientizeaza. Fiecare e acolo pentru un motiv dar nu poti fi sigur niciodata pentru unul din ele. Asta e si farmecul la un film de mister, unele detalii sunt anume inlaturate total pentru ca spectatorul sa nu stie pe ce lume se afla sau unde sa se uite pentru a deslusi misterul. Farmecul nu e sa incerci sa-l rezolvi din timp, inaintea filmului ci sa urmaresti pe parcurs cum se desfasoara cu o pagina de papirus infasurata care tot iti arata cate o replica, cate un detaliu...

Aici in final, totul ramane oarecum deschis dar in mare se intelege ce s-a intamplat. Misterul a fost elucidat si totul a stat in constructia lui. Scorsese nu face de obicei filme de acest gen si mana lui nu pot spune ca se vede prea puternic. Dar genul filmului nefiind ceva ce face el de obicei nici stilul nu poate fi asemanator. Pentru mine nu a contat atat de mult cine a regizat acest film ci felul cum e scris si asta, mi-am dat seama e destul de simpla. E ca si cum te uiti la un film cu 10 minute mai tarziu. Iti lipsesc elemente, detalii importante...la un mister tocmai asta e chestia principala. Detaliile ce se petrec inainte de a incepe actiunea filmului sunt cruciale. Au fost scoase ca tocmai in final sa aiba sens ce s-a intamplat in film.

Filmul e bun, am inceput bine anul asta, cu un film bun spre foarte bun...si mai e si Scorsese deci nu e facut de un incepator in ale cinematografiei chiar daca situatia sta diferit la capitolul scenarist. Laeta Kalogridis a mai scris scenariul la vreo doua seriale si 3 filme mediocre sau proaste (Pathfinder - prost, Alexander - prost, Night Watch - distractiv). Aici le-a iesit insa. E un film ce distreaza si te pune la gandit, satisface ambele tabere, criticul cat si spectatorul de rand.

8.5/10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu