sâmbătă, 6 februarie 2010

Tetro {2009}

Ultimul film al lui Francis Ford Coppola si l-am vizionat pentru ca e facut de Coppola. Un maestru cinematic care nu e tocmai cel mai genial regizor ever insa a scos cateva capodopere ca seria Nasul (Partea I, II si III), The Conversation si Apocalypse Now, pe care eu personal inca nu l-am gustat cu adevarat...adica nu mi-a placut. Mi s-a parut over-filosofal si complicat...am zis ca-l mai vizionez o data dar cine stie cand vine cheful ala?

Coppola a ramas in mintea tuturor din cauza primelor 3 filme mentionate...si probabil si pentru ultimul...insa in rest, mai nimic. Si nu pot spune ca aceasta inseamna ca e un regizor deosebit de bun...putea sa fie mai prolific pentru ca el oricum nu se compara cu Kubrick sa aiba o scuza...acea scuza fiind faptul ca Stanley e un geniu. Nu, Coppola nu e un geniu, a stiu insa sa foloseasca camera foarte bine pentru cateva filme clasice. Coppola cel batran nu e atat de talentat. Cu Youth without Youth s-a indragostit de Romania, aparent, in productia filmului lucrand foarte multi romani...bine, poate erau si mai ieftini dar la fel de talentati...cine stie care ar fi motivul.

De la "Tinerete fara tinerete" a lucrat cu el, la imagine/cinematography, un roman...Mihai Malaimare, Jr.. Omu asta s-a scos, vorbind romaneste, ca a lucrat cu un regizor atat de mare dar si pentru ca imaginea, in acest film cel putin (ca in T fara t nu mai tin minte cum era) este stupendous. Alb-negru pentru scenele din realitate, color pentru cele imaginate, fictive...aici a intervenit, pentru mine, si influenta ce a avut-o Almodovar in filmul lui Coppola. Desi nu au lucrat impreuna Coppola a tinut mortis sa-i fure putin din stil...scena cu travestitul ce o joaca pe Fausta, scenele evidente cand totul e color, imaginat, scena parca dintr-un alt film (ca in filmele lui Almodovar), cu un format altfel decat formatul original al filmului, film intr-o rama neagra...si mai multe. In general drama telenovelistica mai bruta dar care e in cantitati mult reduse fata de filmele lui Almodovar.

Aici se vorbeste despre o familie cu un secret. Misterul invaluie acest secret cand fratele unui Bennie pleaca si nu se mai intoarce. Bennie pleaca dupa el intr-un fel, dar s-a angajat pe un vas de croaziera...a ajuns intr-un final si in tara in care e fratele sau, acum pe nume Tetro. Bennie asta zici ca e un Leonardo DiCaprio cand era tanar si e posibil sa ajunga un actor bunicel pentru ca oricum aici a aratat potential. Vincent Gallo este Tetro si joaca un personaj misterios, ros de un necaz interior, de un secret dureros...si acum ca a venit si fratele lui mai mic, aceasta durere se amplifica...mai ales cand ajungem la finalul filmului. Totul se dezvaluie, totul e clarificat...

Insa simti ca ceva lipseste. Probabil a fost prea lung filmul, desi nu mi s-a parut...probabil scenariul mai avea nevoie de ceva, cu toate ca are tot ce ii trebuie...are dramatism, are teatru, are dans, are muzica...e un film complet si artistic facut. Cu toate astea simti ca e facut de un regizor tanar, nu fara experienta, dar e genul de film de la care nu te astepti de la un regizor mare precum Coppola. E un film bun insa cred ca e prea pe fata cu povestea tata-fiu si complexitatea ei in acest film...e un film de familie mult mai complex decat standardul. Si asta e oarecum bine...

8/10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu