duminică, 8 noiembrie 2009

Prea tarziu {1996}

Lucian Pintilie iar...iar e nebunu asta si iar a facut un film foarte tare. De data asta despre Mineriada din '90. Bine, actiunea nu are loc exact in 1990 ci intr-un an de dupa acest eveniment si nu se intampla nimic cu Bucurestiul. Aici suntem intr-un oras de vreo 100.000 de locuitori in care majoritatea lucreaza la minerit.

Cine s-a nascut in acest oras de cele mai multe ori nu o sa plece niciodata si o sa invete la Liceul Minier si o sa isi gaseasca o slujba la mina ce are mai multi km de tunel decat sosea deasupra. 1000 de km de tunel. Ce m-a surprins la filmul asta e cat de interesanta e povestea si cat de bine te tine interesat. In primul rand pentru ca nu e vorba aici doar de Romania, ce probleme mai are si ce se intampla in tara asta, chiar daca in final asta vrea sa sublinieze. Filmul lui Lucian Pintilie are la baza un mister indescifrabil si arata cu un film politist romanesc.

Un procuror este chemat in acest oras sa investigheze niste decesuri in mina...aparent accidente, insa el crede ca e ceva mai serios. Ca sa isi faca treaba trebuie sa se lupte cu coruptia, cu nedreptatea, cu lasitatea si cu conceptiile unor oameni incuiati la minte...in mare, trebuie sa se lupte cu o mentalitate inca comunista (cred ca imi este permisa cacofonia) pentru ca nu demult tara inca era comunista (de parca se putea numi tara democratica dupa, in adevaratul sens al cuvantului). Multa critica a cazut in capul lui Iliescu, initatorul mineriadelor din '90...

Mai multa decat in celelalte filme ale lui Lucian Pintilie este nuditatea frontala masculina...bineinteles, fiind oras minier si fiind o poveste despre mis-masurile mineritului e evident ca o sa vedem mai multi barbati, indiferent daca sunt imbracati sau nu. Aici insa, e in cantitati mult mai mari asa ca daca aveti probleme cu astea e bine sa nu il vizionati, ca sa nu comentati dupa. Aceasta a fost necesara intr-o scena anume (cea de la dusuri) pentru ca acolo se incerca descoperirea unui criminal...asa ca metaforic s-a ales imaginea nuda pentru a prezenta ca niciunul nu are nimic de ascuns. Evident, niciunul din acestia nu era vinovat...

In rest, vedem multa Romanie si multe romanisme. De la comportament, la limbaj si cred ca asta e tot ceea ce ne fascineaza cand ne uitam la un film romanesc. E ca si cum ne uitam intr-o oglinda care ne arata adevarata natura. Bine, asa ne simtim oricand vedem un film bun ce dezbate natura omului dar in cele romanesti vedem noi romanii cum suntem...cu bune cu rele. Si asta mi se pare fascinant. Lucian Pintilie cunoaste bine romanul si in toate filmele sale il prezinta exact cum e. Pe langa asta politica este prezenta in fiecare film...dar critica este adusa politicii in orice film, din orice tara, de pe orice continent...asa ca cel mai bine e ca un film sa aiba de toate. Si Pintilie le are...si le face foarte bine.

8.5/10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu